Ny kravrutiner för avgifter och hyror

Övergången till förvaltning av HSB

Efter tre månader med den nye förvaltaren och en del igångkörningsproblem ser det mesta nu ut att fungera som avtalat. Styrelsen beslutade vid det senaste styrelsemötet att från och med september månad fullt ut implementera HSBs standardiserade kravrutiner.

HSBs kravrutiner:

  • Sex dagar efter förfallodatum sänds påminnelse om ej inbetald avgift/hyra
  • Efter ytterligare sex dagar sänds meddelande om att ärendet lämnats till inkasso.
  • Efter ytterligare några dagar kommer inkassokrav från Alektum.
  • Vid fortsatt utebliven betalning sänds betalningsföreläggande och uppsägning.

Debiteringar på lägenhetsinnehavare/hyresgäst vid för sen betalning:

  • Dröjsmålsränta debiteras alltid för försenad betalning och kommer på nästa kvartals hyresavier.
  • Dröjsmålsräntan är Riksbankens referensränta + 8% (I dagsläget totalt 7,5%) och beräknas per dag.
  • Överlämnandet till inkasso debiteras med 180:- + moms.
  • Alektums debitering är inte känd av styrelsen men är erfarenhetsmässigt rejält tilltagen.

Synpunkter på HSBs förvaltning:

Styrelsen tar gärna emot synpunkter på HSBs service vad gäller administrationen av hyror och avtal såväl som fastighetsservicen i formen av svar på serviceönskemål och utförd service. Maila till brf.kulingen.skaren@gmail.com.

2016-07-15
Styrelsen